מאמרים

צילום בשחור לבן



צילום יח''צ רן אילוז
שתף אותי בפייסבוק
לפני מספר עשורים, צילום בשחור ולבן היה האמצעי היחיד שבו יכולנו לרשום באמצעות דפוס האור. ולכן, עבור חלק מאיתנו, צילום בשחור לבן מתקשר ישירות למצלמות הפילם, סרטי הצילום הנוסטלגיים, חדר החושך וריח הכימיקלים.

מאז ראשיתו של הצילום, הצילום בשחור לבן היה מדיום רומנטי מאוד. הרומנטיקה הזו, נמשכת עד היום, עם שחור ולבן שליצור אותו זה עניין פשוט וקל יותר מתמיד. ובכל זאת, עבור חלק מהאנשים, זהו אקט מסובך וקשה.

היום, כשאתם חושבים על צילום בשחור לבן, אתם בטח חושבים בעיקר על תמונות נוסטלגיות שמחזירות אותנו לעבר, או תמונות של נוף עם שמיים נועזים והרבה יופי טבעי. אתם יכולים להיתקל בהמון תמונות בשחור לבן ואולי לא תבינו באמת מדוע הייתה זו בחירת הצלם.

כצלמים, ניתנה לנו ההזדמנות להציג את העולם לצופה מהזווית שלנו, והבחירה אם להציג את התמונה בשחור לבן או בצבע תשפיע רבות על התוצר הסופי שלנו, בדיוק כמו בחירה בקומפוזיציה נכונהתאורה נכונהפוקוס במקום הנכון וכו'.



אז האם חשבתם פעם על הסיבות שחלק מהצלמים משתמשים בהם כדי להחליט האם לצלם בשחור לבן או בצבע?

האם אתם משתמשים בסיבות האמיתיות כשאתם מצלמים בשחור לבן?

אז איך, באמת, אתם יכולים לקבל את ההחלטה הטובה ביותר כאשר מדובר בבחירה בשחור לבן או בצבע?

בסדנת צילום אנשים בתאורה טבעית שאני מעביר במסגרת ההדרכות של "בית הספר לצילום", עלתה השאלה הזו מפיהם של מספר משתתפים. ולכן, בפוסט הזה, החלטתי להביא בפניכם את הסיבות לכך שאני חושב שזה קריטי לצלם בשחור לבן לפעמים ואיך זה יכול לשפר את הראיה הצילומית שלכם.

אז מה הופך שחור לבן לשחור לבן טוב?

צילום יח''צ רן אילוז
ההחלטה אם לצלם בשחור לבן, לא צריכה להתבסס על פי מצב הרוח שלכם בכל יום נתון. זה ברור שאם התעוררתם במצב רוח שחור לבן אז אתם צריכים לחפש הזדמנויות צילום בשחור לבן, אך זה לא בהכרח אומר שכל מה שאתם רואים יוכל להצטלם טוב בשחור לבן.

אז איך תדעו את ההבדל?
הנה לכם מספר סיבות לצילום בשחור לבן.

העצמת הרגש

צילום יח''צ רן אילוז
טד גרנט אמר פעם "אם תצלמו בצבע – תראו את צבע בגדיהם, אך אם תצלמו בשחור לבן, תראו את צבע נשמתם".

כאשר אנו מצלמים בשחור לבן, אין לנו שום עניין בהדגשת הצבעוניות בתמונה, ז"א שלא מעניין אותנו באיזה צבע השמיים או החולצה שהמצולם שלנו לובש. מעניין אותנו רק דבר אחד – שיהיה סיפור בתמונה ושהוא יסופר בצורה הטובה ביותר.


לפעמים, תהיה לכם תמונה שלא "תעשה לכם את זה" ויתכן כי מבחינתכם יהיה מקומה בפח האשפה. במצב כזה, אני מציע לכם לעצור לרגע עם פח האשפה ולנסות להמיר את התמונה לשחור לבן. בהרבה מקרים, אתם תופתעו לגלות שהתמונה הזו פשוט מעולה (!) ושכל מה שהייתם צריכים זה רק להמיר אותה לשחור לבן ופתאום כל העצמה שבתמונה תצא החוצה לעולם הגדול

דגש על הפרטים הקטנים

צילום יח''צ רן אילוז

אחת הסיבות הטובות ביותר לצילומים בשחור לבן היא כאשר אתם תרצו להראות לצופה בבירור את הפרטים בתמונה. לפעמים, נוכחות של צבע, באמת יכולה להסיח את הדעת מהפרטים הקטנים והחשובים שבתמונה.
כאשר מתעלמים מהצבע, הצופים בתמונה נאלצים לשים לב לפרטים שיתכן שאם הם היו בצבע, הוא היה מפספס אותם.

אם כך, אחד מהדברים שאתם צריכים לעשות הוא לזהות אם יש או אין פרטים מעניינים בפריים שלכם.

מרקם הוא אחד מאותם אזורי פירוט שגורם לתמונות בשחור לבן להיות משכנעות במיוחד. בואו נדמיין לרגע שאנחנו מצלמים נוצה של תוכי בעדשת מאקרו. הנוצה היא מאוד צבעונית כך שאם בחרתם לצלם אותה בצבע, אתם בחרתם להראות לצופה את מנעד הצבעים שעל הנוצה, אבל אם אתם בחרתם לצלם את הנוצה בשחור לבן, אתם קיבלתם תמונה שונה לגמרי. פתאום, הצופה בתמונה יבחין במרקם עדין בכל אחד מהסיבים שיש בנוצה. הוא ישים לב לפרטים שהיו נעלמים לו לגמרי אם התמונה הייתה צבעונית.

אם כך, כאשר לנושא שלכם יש פרטים ומרקם מעניינים, יש לכם מועמד נהדר לצילום בשחור לבן.

בצילום הבא, המרת התמונה לשחור לבן הורידה ממני את היסח הדעת של צבע השיער, העור, הבגדים והעיניים. היא מיקדה אותי בקומפוזיציה, ברגש, במבט, באור, בזרימה של הסצנה לימין הפריים ובפרטים המודגשים כמו מרקם העור, הנמשים והפרטים שבשיער.


הבלטת הניגודיות

אחד מסימני ההיכר הבסיסיים של תצלום שחור לבן הוא הניגודיות. כאשר למדתי לצלם בשחור לבן, אחד מהדברים שהיו מקובעים בתוך הראש שלי היה שתמונת שחור לבן טובה צריכה להכליל בתוכה את כל מנעד הגוונים החל מלבן מוחלט ועד לשחור מוחלט. חשבתי שאם התמונה לא מכילה את מנעד הגוונים הזה, אני בסופו של דבר אשאר עם תמונה שטוחה.

עם הזמן והניסיון, למדתי שתמונת שחור לבן טובה יכולה להכליל מספר גוונים מועט מאוד ו(עדיין) ליצור עניין רב.


אז איך אתם יכולים לראות את ההבדל בשטח? זה באמת יכול להיות עניין מאתגר, מכיוון שצבעים נראים מאוד זהים כאשר הם מוצגים בגוונים של שחור ולבן. אז אולי יש לכם פרדס נחמד עם שיחים ירוקים ופרחים אדומים בולטים.. ברגע שתמירו את התמונה לשחור לבן, הפרחים האדומים ייראו כמעט באותו הגוון של העלים הירוקים ובמקום לראות פרחים אדומים על פני שיח ירוק, אתם לא באמת תראו משהו מלבד כמה צורות שונות על השיח.

הנה דוגמא מצוינת לסצנה שלא תעשה לכם שום עניין אם תהפכו אותה לשחור לבן.


בכל פעם שאתם מזהים סצנה ואת הפוטנציאל שלה להפוך לשחור לבן, זכרו כי אתם לא בהכרח צריכים לעשות זאת  דרך עינית המצלמה. פשוט תסתכלו על הסצנה בעיניים שלכם ותראו את תחומי האור והצל החזקים -כמו גם את גווני הביניים- וחישבו איך אזורים אלו ישפיעו על התמונה הסופית שלכם.

לדוגמא: אם יש לכם בעיקר גווני ביניים, אז לתמונה שלכם לא יהיה פוטנציאל גבוה לשחור לבן טוב. לחלופין, אם אתם נמצאים בסצנה קונטראסטית בה גווני הביניים נדחקים הצידה ולא לוקחים את תשומת הלב מהנושא שלכם, אז גדל הפוטנציאל לתמונת שחור לבן טובה.


תאורה ייחודית

האור הוא חשוב בכל תמונה שאתם תצלמו אי פעם, וזאת מכיוון שבהיעדר האור אתם לא תוכלו לצלם דבר. בצילום בשחור לבן, ישנה חשיבות נוספת לאור, בגלל האופן בו הוא יכול לשמש אותנו כדי לחשוף פרטים. לדוגמא, כאשר האור מגיע מהצד, הוא מדגיש את המרקם וזה מכיוון שהוא יוצר צללים קטנים שחושפים את ההבדלים בין גובה וצורה, אפילו של השטחים הקטנים ביותר במרקם.

אז מלבד זאת שהצופה בתמונה יראה את כל הפרטים, הוא גם ירגיש את העומק בתמונה מכיוון שאור המגיע מהצד, יעזור לנושא להיראות עם עומק שיבליט את התלת ממדיות שלו. תאורה שטוחה לעומת זאת, כזו המגיעה מאותו כיוון של הצילום, תגרום לנושא שלכם להיראות שטוח ופחות תלת ממדי. לכן, כשאתם מחפשים סיטואציות לצילום בשחור לבן – שימו לב במיוחד לכיוון האור.



חיזוק הדרמתיות

הגלריה של פוטו גוני צילום יח''צ רן אילוז

סצנות דרמטיות הן כמעט ייעודיות לצילום בשחור לבן, בין אם אתם מצלמים נוף, פורטרט או סיטואציה ברחוב. נסו לחפש סצנה עם מנעד עשיר של גוונים כאשר יש מעבר חד מכהה לבהיר. דוגמא מאוד טובה לכך היא יום מעונן, ובמיוחד בחורף. בעונה זו ניתן לחזות בשמיים סוערים עם מגוון עשיר של גוונים. במקרה כזה, אל תחששו להכניס לתמונה שלכם הרבה שמיים, הם יוסיפו לכם המון עניין לפריים שלכם.


חוסר דרמטיות, בדרך כלל מהווה בעיה עבור צילומי נוף, אבל ישנם מקרים בהם אתם תוכלו ליצור תמונות מאוד מעניינות דווקא ללא הדרמה, ובמיוחד כאשר יש לנו נושא ברור על פני רקע נקי.

עכשיו אתם יודעים כי אתם לא בהכרח זקוקים להסחות דעת ברקע. לפעמים רקע פשוט יכול לשעמם אך לפעמים הוא דווקא יכול להדגיש יותר את הנושא שלנו ולמשוך את הצופה ישירות אל מרכז העניינים.


אז איך לעשות את זה נכון?

צילום יח''צ רן אילוז

כחובב מושבע של הז'אנר (אם אפשר לקרוא לזה ז'אנר), אני צופה ביומיום שלי בהמון תמונות שחור לבן וגם מקבל לא מעט פניות עם השאלה: איך לעשות את זה נכון?

אז לפני הכל, אתם צריכים לדעת שהתהליך מתחיל בצילום עצמו – ז"א, שכבר בזמן הצילום, אתם תרצו לדעת אם התמונה הזו תהיה בשחור לבן או בצבע. ולכן, בתור התחלה, אני ממליץ לכם מאוד לצלם בשחור לבן עד שתהיו די טובים כדי לצלם בצבעוני ועדיין לראות את התמונה בשחור לבן.

תעשו לעצמכם תרגיל יומי. בכל פעם שאתם יוצאים לצלם, תגדירו לזמן מסוים את המצלמה שלכם לצילום בשחור לבן. בזמן הזה, תחפשו אך ורק סיטואציות שיכולות להתאים לצילום בשחור לבן.

כשאתם תצלמו בשחור לבן, אתם תשימו לב די מהר לתהליך מעניין שאתם תעברו. הרבה תמונות שצילמתם עד היום, ייראו בעיניכם כלא מעניינות, העיניים שלכם ישימו לב לסיטואציות שלא ראיתם בעבר, אתם תסתכלו על האור בצורה שונה לגמרי ממה שהסתכלתם עליו עד היום והתמונות שלכם יתחילו לספר סיפור ולהעביר רגש.

אם אתם מצלמים בשחור לבן – צלמו ב RAW

אם בחרתם להקשיב לי ולצלם בשחור לבן, אז צלמו בRAW. לא רק כדי שתוכלו לשחק קצת עם התמונה אחרי זה, אלא כדי שתהיה לכם את האפשרות להפוך את התמונה לצבעונית במידה ותרצו בכך.

העניין בקובץ RAW  הוא שהתמונה לא עוברת דרך המעבד של המצלמה ולכן היא מתקבלת כצבעונית. על המסך של המצלמה היא תופיע כתמונת שחור לבן אך כשתפתחו אותה בתוכנה, אתם תוכלו להחזיר לה את הצבע ע"י לחיצת כפתור. מעבר לכך, כאשר התמונה צבעונית, יש לכם הרבה יותר גוונים למשחק בתמונה.

לדוגמא, הצבע הירוק והכחול עלולים להיראות די דומים כאשר הם יופיעו בשחור לבן, כך שאם הצבעים בתמונה קיימים, אתם תוכלו לבחור כל צבע בנפרד וליצור ממנו גוון שונה של אפור – מה שייתן לכם תוספת נחמדה מאוד של גוונים לתמונת השחור לבן שלכם.

תעבדו את התמונה

עוד מאז המצאת המצלמה, צלמים היו מבלים שעות וימים בחדר החושך כדי לעשות את מה שבאפשרותנו לעשות היום ב-5 דקות ולפעמים אפילו בפחות.
אני, כמובן, לא מדבר על מניפולציות פוטושופיות כאלה ואחרות, אלא על העיבוד הכללי של התמונה: קונטראסט, הבהרת הבהירים, הקהיית הכהים ולהיפך, יצירת הגוונים הרצויים והבלטות למיניהם.

אם אתם כבר הופכים את התמונה לשחור לבן, אז תעבדו עליה ותעבדו אותה עם קצת השקעה. זה לא יספיק לכם אם רק תלחצו על כפתור Black and white במצלמה או בתוכנה.

הנה סרטון קצר שמראה איך אני הופך תמונה לשחור לבן בתוכנת "לייטרום". לצורך ההדגמה, אני בחרתי בזוג החמוד הזה שהתחתן ממש לפני כמה ימים. הסיפור שלהם, יחד עם הפוזיציה והאור המלטף משני הצדדים, גרמו לי לא לחשוב פעמיים ולהמיר את התמונה הזו לשחור לבן, וזאת ע"מ להדגיש אותם ואת האהבה שלהם מבלי הסחות דעת מיותרות.



והנה התוצאה הסופית:

צילום: תומר אלמקייס
צילום: תומר אלמקייס

סיכום

אז ראינו והבנו שצילום בשחור לבן הוא מדיום מעניין ומיוחד, כזה שיאפשר לתמונה לרגש אותנו גם בעוד 100 שנה..
מה שיפה בצילום הדיגיטלי הוא שאתם יכולים לצלם בצבע ורק אחרי זה להמיר את התמונות לשחור לבן עם עיבוד בעל שליטה מלאה בכל פרמטר. לאחר מכן, אם תתחרטו, תמיד תוכלו לשמור את תמונת המקור ולעבד אותה שוב בצבע.

אין ספק שבעידן הנוכחי, יש לנו הרבה יותר גמישות שבעבר לא הייתה לנו. העידן הדיגיטלי מאפשר לנו להשתמש בספקות שלנו, כך שאם יש לכם ספק לגבי תמונה מסוימת, אתם תוכלו להמיר אותה לשחור לבן, לראות את ההבדלים ולאחר מכן לשנות את דעתכם במידה ותרצו בכך.

אחד היתרונות הבולטים בהמרת תמונה צבעונית לשחור לבן הוא שאתם יכולים לראות אותה מיידית בשחור לבן על מסך המצלמה וכך גם ללמוד בשטח אלו סיטואציות מתאימות יותר לשחור לבן ואלו לצבעוני. זה יכול להיות לכם כלי למידה יעיל ביותר אם תשתמשו בו.

הטיפ האחרון שאני יכול לתת לכם הוא שתמיד תשמרו את תמונת המקור, מכיוון שאתם לא יודעים מתי תרצו לעשות לה עיבוד אחר. ככה אתם גם לא תדאגו מזה שלא עשיתם את הבחירה הנכונה.

לסיום, אם אהבתם את הפוסט הזה אז אל תהססו לשתף אותו עם אלו שיראו בו ככלי עזר.

תודה שהייתם איתי גם היום ואני מאוד אשמח שתשתפו אותי בתובנות שלכם.
שתף אותי בפייסבוק

צילום בשחור לבן , צילום אומנותי ,צלם בשחור לבן
שתף אותי בפייסבוק
logo בניית אתרים